Jakie są koszty serwisowania systemów fotowoltaicznych wykorzystywanych do ładowania auta elektrycznego?

Ładowanie auta elektrycznego z pomocą Fotowoltaika to rozwiązanie nie tylko ekologiczne, ale również opłacalne – zwłaszcza w dłuższej perspektywie. Aby jednak system działał bezpiecznie i efektywnie przez lata, konieczne jest jego regularne serwisowanie. Koszty utrzymania instalacji PV wykorzystywanej do ładowania auta są stosunkowo niskie, jednak zależą od kilku czynników: jakości komponentów, mocy instalacji, lokalizacji, a także poziomu automatyzacji systemu. Poniżej przedstawiamy, jakie są realne koszty serwisowania takiego systemu oraz jakie działania warto uwzględnić w harmonogramie konserwacji.

Przeglądy okresowe i inspekcje techniczne

Fotowoltaika – niezależnie od przeznaczenia – powinna być poddawana przeglądom co najmniej raz w roku. Taki serwis zazwyczaj obejmuje sprawdzenie stanu kabli, złączy, zabezpieczeń elektrycznych oraz wydajności falownika. Koszt jednorazowego przeglądu technicznego instalacji o mocy 5–10 kWp to średnio 300–500 zł. W przypadku bardziej zaawansowanych systemów z wallboxem i systemem EMS, cena może wzrosnąć do 600–700 zł rocznie, ponieważ konieczna jest także diagnostyka ładowarki, a czasem aktualizacja oprogramowania. Regularne przeglądy pozwalają uniknąć kosztownych awarii i wydłużają żywotność systemu.

Jakie są koszty serwisowania systemów fotowoltaicznych wykorzystywanych do ładowania auta elektrycznego?

Mycie paneli fotowoltaicznych

Choć panele są samooczyszczające w warunkach deszczu, w niektórych lokalizacjach – np. w pobliżu dróg, pól lub zakładów przemysłowych – warto przeprowadzić ich czyszczenie przynajmniej raz do roku. Koszt profesjonalnego mycia paneli waha się od 6 do 12 zł za m², co dla instalacji o powierzchni ok. 30 m² daje koszt od 180 do 360 zł rocznie. Brudne moduły mogą obniżyć wydajność nawet o 10–15%, co w kontekście ładowania auta elektrycznego oznacza dłuższy czas ładowania lub konieczność poboru energii z sieci. Czystość paneli bezpośrednio przekłada się więc na opłacalność użytkowania systemu.

Utrzymanie wallboxa i okablowania

Wallbox, jako integralna część systemu ładowania, również wymaga kontroli. Sprawdzane są wówczas: stan przewodu, gniazda, szczelność obudowy oraz ewentualne błędy w oprogramowaniu. Większość nowoczesnych wallboxów wyposażona jest w funkcje autodiagnostyki, jednak mimo to zaleca się coroczne oględziny przez elektryka. Taki przegląd to koszt rzędu 100–200 zł. Jeśli wallbox zainstalowany jest na zewnątrz, wskazane jest także sprawdzenie uchwytów, stopnia ochrony IP oraz poprawności uziemienia. Ewentualna wymiana kabla lub złącza, które są elementami eksploatacyjnymi, to dodatkowy wydatek – najczęściej ok. 300–500 zł.

Monitoring i aktualizacje systemu zarządzania energią

Jeśli system Fotowoltaika jest zintegrowany z aplikacją do monitoringu lub systemem EMS, warto zadbać o jego poprawne działanie. Niektóre usługi (np. monitorowanie online przez firmę serwisującą) są płatne – średnio od 100 do 300 zł rocznie. Niekiedy konieczna jest również aktualizacja oprogramowania falownika, wallboxa lub jednostki centralnej – nie wszystkie aktualizacje są darmowe, a ich instalacja może wymagać obecności technika. Koszt takiej wizyty serwisowej to najczęściej 150–250 zł, ale może być niższy, jeśli zawarta jest w umowie serwisowej z wykonawcą instalacji.

Niewielkie nakłady, duże bezpieczeństwo i wydajność

Koszty serwisowania Fotowoltaika zintegrowanej z ładowaniem auta elektrycznego nie są wysokie, ale regularne przeglądy i konserwacja to klucz do niezawodności i długowieczności całego systemu. Instalacje fotowoltaiczne wymagają minimalnej uwagi użytkownika, jednak raz do roku warto poświęcić kilkaset złotych, by mieć pewność, że zarówno panele, jak i ładowarka działają z pełną efektywnością. Przy obecnych kosztach energii oraz cenach aut elektrycznych, dobrze utrzymany system PV to gwarancja realnych oszczędności i maksymalnego wykorzystania potencjału energii ze słońca.